tiistai 28. tammikuuta 2014

19.12.2013 - 28.1.2014

Täällä taas ollaan, siis Tansaniassa. Itseasiassa olemme olleet jo 3 viikkoa.

On ollut monena päivänä mielessa kirjoittaa blogia, mutta neitti on pätkinyt viime aikoina pahasti. Joka päivä tällä viikolla kuuden ja seitsemän välillä meiltä on netti hävinnyt ja nyt se on ollut poissa myös viikonlopunkin. Ja sähköt katkeaa usein ja silloin siis myös netti.

Suomessa ja Ruotsissa vietetty aika oli todellista lomaa ja nautimme täysillä joka hetkestä.
Parin kotona vietetyn päivän jälkeen lähdimme Ruotsiin Turun kautta laivalla.
Pian perheen kanssa kävimme Eskilstunan isossa kirkossa joulukonsertissa ja Tukholmassa vanhan kaupungin joulumarkkinoilla. Tukholmaan menimme junalla ja matka kesti vain tunnin ja viisi minuuttia.
Aatonaattona matkasimme yhdessä laivalla Suomeen ja nautimme monipuolista jouluruokaa laivan buffee-ravintolassa. Saavuimme aattoaamuna Helsinkiin.
Joulunaikana tapasimme kaikkia lapsia ja lastenlapsia sekä tietenkin äitejämme. Oli hienoa, että meillä oli myös aikaa vierailla sisarustemme luona. Ja nyt jo on ikävä heitä kaikkia!

Tänne Tansaniaan tulimme 4.1 illallla. Sunnuntai menni toipuessa matkan rasituksista vaikkakin vitimme useamman tunnin Danielin ja Johanna kanssa. Johanna oli tehnhyt meille tosi hyvää ruokaa!

Maanantaista alkoi sitten työkiireet, kirjanpitoa ja raporttien tekoa. Eskon piti tehdä työsopimuksia ja paljon muita paperihommia.

Seuraavalla viikolla maanantaina oli Eskon synttäripäivä ja tein hänelle kakun, jota syötiin yhdessä Lilianin, Jeremian, Samsonin, Lomayanin, Danielin ja Johannan kanssa. Kahvittelun jälkeen lähdimme taas kohti Tangaa ja Dar es Salaamia. Piti saada kirjanpito tilintarkastajalle ja työsopparit kirkon hallintojohtajan allekirjoitettavaksi. Olimme ensin yhden yön Tangassa ja seuraavat kaksi yötä Darissa, josta taas menimme Tangaan. Kaikki asiat saatiin hoidettua ja kotiin, Habari Maaluminn tulimme perjantai-illalla.

Sunnuntaina Päivi ja Sam tulivat meille yöksi. Olimme jo aiemmin sopineet, että käymme safarilla Tarangiressa ja yövymme Kirurumun teltta Lodgessa. Olimme  siellä Eskon kanssa v. 2011 ja paikka oli silloin erilainen, teltat oli oikeasti telttoja ilman lisäkatoksia ja ravintolakin vain iso teltta. Kolmessa vuodessa paikka oli muuttunut tosi hienoksi, ihan luksukseksi. Ruokakin oli gourmeeta. Kolmen lajin illalliseen kuului alkukeitto, tosi hyvää kukkakaalikeittoa, pääruokana oli lammasta ja jälkkäriksi kakkua vaniljakastikkeella. Näistä saimme nauttia puistossa ajelun jälkeen. Siellä näimme pari leijonaa ja  gepardia ja tietenkin valtavasti norsuja ja impaloita. Tähän aikaan suuret laumat ovat muualla, mutta näimme silti useita lajeja. Yön jälkeen menimme vielä muutamaksi tunniksi puistoon ja taas kerran näimme jotain, mitä emme olleet vielä ennen nähneet ja saimme sen videollekin. Pysähdyimme ihmettelemään kruunuhyyppien kummallista käyttäytymistä. Ne hyppelivät ja pitivät metakkaa. Sitä kuvatessamme Sam yhtäkkia huomasi, että käärme se säikytteli kruunuhyyppiä ruohikossa.  Muitakin kivoja videonpätkiä saimme kuvattua.

Tiistain jälkeen ollaan taas painettu töitä tukka putkella.

Lauantaina saimme tehdä hienon retken yhdessä Hanna ja Jan-Erikin sekä heidä ystäviensä kanssa Monduli Juuhun. Siellä on KeKen ( Keravan kehitysmaayhdistyksen ) AIDS orpoprojekti.  Monduli on todella kaunista seutua, korkealla n. 1900 m korkeudessa. Siellä on paljon kukkuloita ja maasai kyliä.  Nyt siellä oli ihanan vihreää. Sinne on rakennettu uusi toimisto Thomakselle, joka hoitaa projektia. Olimme jonkin aikaa toimistossa ja kävimme läpi projektiin liittyviä asioita. Sitten saimme kahvia. Se ei nyt välttämättä ole mainitsemisen arvoinen asia, mutta kun Africafe pikakahvijauhetta tarjotaan kuuman vuohenmaidon kanssa, niin olihan se aikamoinen elämys! Tämän jälkeen vierailimme parissa kodissa, ihan perinteissä maasai majassa. Lopuksi menimme vielä piknik-paikalle syömään omia eväitämme. Sielläkin on maisemat aivan huikeat.

Sunnuntaina Sam ja Päivi tulivat taas meille paluumatkalla Nairobiin. Yhdessä kävimme Samsonin perheen luona kylässä. Ja kuten täällä on aina tapana, saimme illallista, kanaa ja riisiä.

Mukavaa talven jatkoa!
Kuvia en saa nyt ladattua, kun edelleen meillä on netin kanssa ongelmia =(